Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen Jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není boha kromě Alláha, jediného, který nemá společníka, a dosvědčuji, že Muhammad (nmAž) je Jeho služebník a posel, vždy pravdomluvný a důvěryhodný. Nechť Alláh žehná jemu, jeho rodině a těm, kdož ho následují až do Soudného dne. Připomínejme si Alláha co nejvíce, dodržujme modlitbu a další pilíře Islámu a snažme se jít po správné cestě.
Milí bratři, milé sestry v islámu,Přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného je úkolem každého muslima
Někteří muslimové si myslí, že přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného je úkolem pouze některých konkrétních lidí, jako jsou islámští učenci a šejchové atp. Tito lidé se mýlí. Pravda je taková, že přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného je povinností každého muslima. Alláh ´AZZA WA ŽELL pochválil muslimskou UMMU jako celek právě díky této vlastnosti: „Nechť stane se z vás obec, jež bude vyzývat k dobrému, přikazovat vhodné a zakazovat zavrženíhodné. A takoví budou blažení.“ (súra 3, verš 104) A také řekl: „Vy jste národ nejlepší, jenž kdy povstal mezi lidmi; přikazujete vhodné, zakazujete zavrženíhodné a věříte v Alláha.“ (súra 3, verš 110) Alláh nám objasnil v Koránu, že přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného je jedna z nejzákladnějších a nejdůležitějších vlastností, kterou by měl mít každý muslim. Alláh v Koránu praví: „Věřící muži a věřící ženy jsou si vzájemně přáteli a přikazují vhodné a zakazují zavrženíhodné, dodržují modlitbu, dávají almužnu a jsou poslušní vůči Alláhu a Jeho Poslu. Nad těmi se Alláh věru slituje, neboť Alláh mocný je i moudrý.“ (súra 9, verš 71). Alláh v tomto verši srovnává přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného s modlitbou a almužnou, které jsou pilíři Islámu. Z toho je jasně vidět obrovská důležitost této povinnosti.
Špatné důsledky zanedbání přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného
Dobré důsledky dodržování přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného
Stupně přikazování vhodného a zakazování zavrženíhodného
Toto nám objasnil Prorok (sAs) ve správném výroku o Abú Sa´íd al-Chudrí (rAa): „Ten z vás, kdo vidí nějaký zavrženíhodný čin, nechť ho změní svýma rukama, když nebude moci, pak jazykem a pokud nebude moct, pak svým srdcem, a to je ta nejslabší víra.“ (SAHIH MUSLIM). K tomu, aby muslim mohl tuto věc odstranit, musí být v jeho moci a zodpovědnosti (tzn. ve jeho bytě, kanceláři apod.) a nesmí to mít za důsledek jiný, ještě horší čin. Odstranit zavrženíhodné jazykem můžeme dobrou radou, k čemuž patří i výzva nemuslimů k Islámu a výzva muslimů hříšníků k návratu k jejich víře. Pokud muslim není schopen ani jednoho z předchozích dvou bodů, pak musí mít v srdci pocit nesouhlasu s těmito špatnými věcmi, které vidí kolem sebe, na ulici, v cizích domech a všude, kde nemá právo aplikovat předchozí dva body. V tomto tématu budeme INSHA’ALLÁH pokračovat příště.