Závist (2.díl)
Datum: 11. 06. 2004
Imám: Karam Badawy
Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen Jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není boha kromě Alláha, jediného, který nemá společníka, a dosvědčuji, že Muhammad (nmAž) je Jeho služebník a posel, vždy pravdomluvný a důvěryhodný. Nechť Alláh žehná jemu, jeho rodině a těm, kdož ho následují až do Soudného dne. Připomínejme si Alláha co nejvíce, dodržujme modlitbu a další pilíře Islámu a snažme se jít po správné cestě.
Bratři a sestry v Islámu,
dnes budeme pokračovat v našem tématu, které jsme začali již v minulém setkání – a tím je závist. Ta strašná nemoc, která se dnes velmi rozšířila mezi lidmi. Prorok (sAs) řekl ve významu: „Závist má skutečně své následky; a kdyby dokázalo něco změnit osud, pak by to byla závist.“ Zde vyvstává otázka: „Pokud má závist skutečně své následky, jak se mohu před ní ochránit?“ Jako odpověď na tuto otázku vám představím tyto následující kroky:
- Posílit vztah s Alláhem a spoléhat se na něj ve všem. Alláh říká ve významu: „A tomu, kdo se spoléhá na Alláha, tomu On postačí.“ (tj. ochrání ho před vším zlým a špatným, súra 65, verš 3).
- Vzdálit se od hříchů, neboť hřích je příčinou každého zla a každé katastrofy, kterou bývá člověk zasažen. Vzdálení se od hříchů je tedy praktickým a nutným způsobem ochrany před následky závisti.
- Dbát na čtení súr ‚Qul hua Alláhu ahad‘ (súra 112) a Al-Mu‘awwidhatain (súry 113, 114) ráno, večer a před spaním. Ve sbírkách at-Tirmidhího se můžeme dočíst, že Prorok (sAs) poradil jednomu ze svých společníků, aby četl tyto súry třikrát vždy ráno a večer a pak mu řekl: „Ochrání tě přede vším.“
- Pravidelně dělat dhikr (připomínání si Alláha), neboť dhikr je nejlepší ochranou před závistí. Je tedy třeba dbát na dhikr, který dělával Prorok (sAs) v průběhu celého dne. Existují pak ještě dva druhy dhikr, které nás naučil Prorok (sAs) jako zvláštní ochranu před závistí:
„a‘údhu bi kalimáti-lláhi-ttámmáti min šarri má chalaq“ (žádám, aby mě (úplná) slova Alláha ochránila před zlem toho, co stvořil.)
a druhým je „a‘údhu bi kalimáti-lláhi-ttámma, min kulli šajtányn wa hámma, wa min kulli ‘ajnyn lámma“ (žádám, aby mě (úplná) slova Alláha ochránila před každým šajtánem a vším, co člověka trápí a před každým závistníkem).
Tyto dva druhy dhikr může člověk říkat kdykoliv.
- Člověk by se měl zbavit přílišného podezřívání sama sebe z toho, že byl zasažen závistí, neboť přehnaný strach ze závisti může způsobit, že člověka nakonec skutečně postihne.
Někteří lidé věší různé předměty (amulety) ve tvaru oka, ruky a podobně v bytě, obchodě, autě apod. nebo svému novorozenému dítěti na oblečení a to vše s cílem ochránit se před závistí. Tyto věci nemohou ani pomoci, ani uškodit. Co je však na této praxi nebezpečné je, že se jedná o přidružování (širk), protože takový člověk věří, že nějaký předmět (přívěšek, amulet) jej ochrání.
Nutné kroky, které by měl učinit ten, kdo byl zasažen závistí
Pokud v sobě někdo nalezne některá znamení, která značí, že byl zasažen závistí (např. úspěšný obchodník najednou zkrachuje atp.), pak by se měl držet těchto kroků:
- Dát dlaně k sobě a přímo před ústa a přečíst súry ‚Qul hua Alláhu ahad‘ (súru 112) a Al-Mu‘awwidhatain (súry 113, 114).
Ve sbírce Sahíh Muslim je zaznamenáno, že Prorok (sAs) toto dělal.
- Léčba pomocí ‚ruqja‘ (tj., může sám recitovat nebo nechat někoho ze zbožných lidí recitovat verše z Koránu nebo některé du‘á nebo dhikr, které jsou v tomto případě povolené, a to s úmyslem vyléčit tuto nemoc se svolením Alláha). Musíme mít pevnou víru v to, že Korán je lékem pro všechny nemoci.
Alláh říká ve významu: „A sesíláme v Koránu to, co lékem je i milosrdenstvím pro věřící“ (súra 17, verš 82).
V Sahíhajn je zaznamenáno, že Prorok (sAs), když ho něco bolelo, dělal ‚ruqja‘sám sobě (četl pro sebe verše z Koránu). Jednou také požádal Aišu, aby mu udělala ‚ruqja‘; také v Sahíh Muslim se píše, že anděl Gabriel udělal jednou ‚ruqja‘Prorokovi (sAs).
- Člověk, který byl zasažen závistí, by se měl dobře chovat k tomu, kdo mu závidí, neboť to utiší jeho závist.
Léčba závistníka
Člověk, který závidí, trpí nebezpečnou nemocí a potřebuje se nutně léčit. V minulém setkání jsme se seznámili s nebezpečnými skutečnostmi, které by měl tento člověk vědět. Dnes vám dáme recept na vyléčení.
- Být spokojený se vším – s majetkem, penězi, ženou, dětmi, prací atd. Tato spokojenost člověka ochrání před závistí jiných.
- Takový člověk by se měl podívat na lidi, kteří jsou na tom hůře než on, nikoliv naopak. Prorok (sAs) řekl: „Dívejte se na toho, kdo je na tom hůř než vy a nedívejte se na ty, kdo jsou na tom lépe. To vám pomůže ocenit dary, kterých se vám dostalo od Alláha a vážit si jich.“
- Když člověk vidí v sobě, ve svých dětech, ženě, majetku nebo v ostatních lidech něco, co se mu líbí, měl by říkat tento dhikr: „má šá-Alláh“ nebo „tabáraka-lláh“ nebo „lá quwwata illá bi-lláh.“
Povolená závist
Existuje typ závisti, který se arabsky nazývá „ghibta“ , a to je, když si člověk přeje mít to, co má jiný, ale nepřeje si přitom, aby o toto dobro ten dotyčný přišel. Tato závist je zmíněna ve výroku ve sbírce Sahíhajn, kde Prorok (sAs) řekl ve významu: „Závist je povolená pouze ve dvou případech: lze závidět muži, kterému se dostalo moudrosti a využívá ji v životě a učí ji ostatní a muži, kterému se dostalo velkého majetku a používá ho v dobrém“.
Toto jsou příklady závisti, která je povolená. V závěru našeho povídání o závisti nám nezbývá nic jiného než prosit Alláha, aby nás před touto nemocí ochránil.