FATWY | |
Název: | RANNÍ MOTLITBA ZA IMÁMEM |
Odpovídá: | Dr. Muhammad Sálih al-Munadžžid, Imám mešity Umara ibn Abdul Azzíze, al- Chubar, Saudská Arábie |
Zdroj: | Islam-qa.com |
Otázka: | Moje otázka se vztahuje k správnému provádění ranní motlitby (fadžr) za imámem, zvláště recitace súry al-Fátihy. |
Odpověď | |
Ve jménu Alláha milosrdného slitovného Recitace al-Fátihy je nezbytnou součástí motlitby, má být recitována v každém rakátu jak imámem tak těmi, kteří jsou jím vedeni, protože Prorok, mír a požehnání Alláha s ním, řekl: „Není motlitby pro toho, kdo nerecituje Otevíratelku Knihy(tj. al-Fátihu).“ (Převyprávěno Buchárím, 714). V záležitosti toho, kdo následuje imáma v recitaci al-Fátihy za imámem v motlitbě, ve které má být Korán recitován nahlas, jsou dva názory učenců:
Šejk Ibn Báz řekl: „Co je míněno tím, kdy se imám zastaví je když se zastaví během al-Fátihy nebo po její recitaci, nebo v súře, kterou recituje po ní. Jestliže se imám nezastaví, potom ten, kdo se modlí za imámem musí recitovat al-Fátihu i když ji recituje i imám, podle správnějšího ze dvou názorů učenců.“ (Fatwa al-Šejch Ibn Báz, díl 11, strana 221) Komise byla dotázána na podobnou otázku a odpověděla následovně: „A když je přednášen Korán, naslouchejte mu a zmlkněte, snad se vám dostane smilování.“ [Korán 7:204] V obecném významu je hadíth,který se vztahuje jak na al-Fátihu, tak na ostatní súry: „Když je Korán recitován, ty pozorně poslouchej“ Následující hadíth se týká výjimky v tomto pravidle: „Není zde motlitby pro toho, kdo nerecituje Otevíratelku Knihy.“ A proto můžeme uvést do souladu prokázané důkazy. Hadíth „Recitace imáma je recitací toho, kdo se modlí za ním“ je slabý (da‘íf) . Není správné říci, že Ámín, jež řekne shromáždění po imánově recitaci al-Fátihy, nahrazuje jejich vlastní recitaci. Rozdílnost názorů mezi učenci v této záležitosti by neměla být brána jako způsob nenávisti jeden druhého, a obracení se jeden k druhému zády. Raději máte studovat záležitost ve větších detailech a zjistit tak více. Jestliže někdo z vás následuje učence, který říká, že ten kdo se modlí za imámem musí recitovat al-Fátihu během motliteb, ve kterých se má Korán recitovat nahlas, a druzí následují učence, který říká, že oni musejí být potichu a poslouchat imáma v motlitbách kde se má Korán recitovat nahlas, a že kmánova recitace al-Fátihy je dostatečná, není na tom nic špatného. Není třeba, aby jedna skupina odsuzovala druhou, nebo jeden druhého za to nenáviděl. Musí být nepředpojatí, přístupní v rozdílných názorech mezi učenci a žádat Alláha, aby je vedl v záležitostech, ve kterých jsou rozdílné názory, k tomu co je správné, protože On je Vše-slyšící, Vždy-vstřícný . Alláh Všemohoucí ví nejlépe. |