Chvála Alláhu, jen Jeho uctíváme a jen Jeho o pomoc a o vedení správnou cestou žádáme. Dosvědčuji, že není boha kromě Alláha, jediného, který nemá společníka, a dosvědčuji, že Muhammad (nmAž) je Jeho služebník a posel, vždy pravdomluvný a důvěryhodný. Nechť Alláh žehná jemu, jeho rodině a těm, kdož ho následují až do Soudného dne. Připomínejme si Alláha co nejvíce, dodržujme modlitbu a další pilíře Islámu a snažme se jít po správné cestě.
dnes, ve třetím setkání na téma Hidžra, si povíme o tom, co Prorok (sAs) udělal jako druhou věc, hned po tom, co postavil mešitu, a budeme se snažit si z toho odnést co nejvíce. Tímto činem je seznámení přistěhovalců z Mekky s obyvateli Medíny a vytvoření bratrských vztahů mezi nimi. Přistěhovalci, neboli muhádžirún jsou muslimové z Mekky, kteří emigrovali do Medíny s Prorokem (sAs) na rozkaz Alláha. Zatímco ansár jsou původní obyvatelé Medíny, kteří přivítali Proroka (sAs) a pomohli Islámu k vítězství. Prorokovi (sAs) se povedlo vytvořit velice pevný bratrský vztah mezi oběma skupinami. Tento úžasný vztah měl za důsledek, že každý muslim upřednostňoval své bratry před sebou samým, byl ochoten se pro ostatní vzdát i toho, co je mu nejmilejší, a zakořenil v srdcích muslimů skutečnou lásku. Pro představu uvedeme několik příkladů:
Ve sbírce Sahíh Buchárí se dočteme, že když přistěhovalci dorazili do Medíny, Prorok (sAs) seznámil ´Abdurrahmána ibn ´Auf, což byl přistěhovalec, se Sa´dem ibn ´Arabí, který byl z původních obyvatel Medíny. Sa´d řekl ´Abdurrahmánovi: „Já jsem nejbohatší z obyvatel Medíny, rozdělíme si tedy můj majetek napůl mezi tebe a mne.“ ´Abdurrahmán mu odpověděl: „Nechť ti Alláh žehná ve tvém majetku. Ukažte mi, kde je trh.“ (čímž odmítl nabídku).
Rád bych poukázal na krásnou rovnováhu, která zde nastala. Ansár nabízeli přistěhovalcům majetek a vše, co potřebovali, ale oni toho na druhou stranu nezneužili a vystačili si s tím, co měli a spolehli se sami na sebe. Proto Alláh pochválil v Koránu obě skupiny (pochválil přistěhovalce ve verši číslo 8 a ansár ve verši číslo 9 ze súry 59, al-hašr), kde říká (ve významu):
„…chudí vystěhovalci, kteří byli vyhnáni z příbytků svých a od majetků svých a kteří usilují dosáhnout přízně Boží a zalíbení a pomáhají Bohu a poslu Jeho, toto jsou vskutku opravdoví věřící.
Ti, kdož pevně sídlí v tomto obvodu a utvrdili se ve víře ještě před nimi, ti milují ty, kdož se k nim vystěhovali, a nenalézají v hrudích svých žádnou závist kvůli tomu, co dáno bylo vystěhovalcům. A dávají jim přednost před sebou, i kdyby sami měli nedostatek. A ti, kdož ochrání duše své před lakotou, ti budou blažení.“ (59:8-9)
Veřejná výzva k vytvoření bratrských vztahů mezi českými muslimy
My, jako menšina, potřebujeme obzvlášť vytvořit tento vzájemný bratrský vztah. Všichni muslimové jsou obyčejně bratři, což potvrdil Alláh v Koránu:
„Věřící jsou si přece bratry; usmiřujte tedy oba bratry své a buďte bohabojní – snad dostane se vám smilování!“ (súra 49, verš 10)a ve výroku Prorok říká (sAs): „Muslim je bratr muslima, nekřivdí mu, neponižuje ho a nepodvádí ho.“
Nejdůležitější zásady úspěšného bratrství
Bratrství ve víře není jen slovo, které se jen říká, ale má praktické zásady k jeho dosažení. K těmto zásadám patří:
Nakonec bych rád řekl, že si velmi přeji, aby muslimové žili v Česku jako bratři, kteří se mají rádi pro Alláha a drží spolu jako jedno tělo a jedno srdce a snažili se dosáhnout toho, jak Prorok (sAs) popsal muslimy ve výroku: „Muslimové, když se mají vzájemně rádi a soucítí spolu, jsou jako jedno tělo – když onemocní jedna jeho část, celé tělo s ním soucítí horečkou …“